Brunflo Idrottsförening

Skidlek
2023-02-03 09:18

Om

Vår målsättning med Skidleken är att alla barn ska känna glädje, kamratskap och utveckling på snö. Detta uppnår vi genom övningar på skidor som utvecklar barnets färdigheter samtidigt som vi har kul tillsammans.

Vi har 3 olika grupper:

Kottarna, från ca 3år

Skogen, ca 5-7 år

Spåret, ca 7-12 år

Träningstid

Vi tränar på torsdagar kl 18:15-19:00. Efter träning bjuder vi på smörgås och saft.

Ledare

Vi som leder skidleken är personer som gillar att åka längdskidor och vill sprida skidglädje. Vi är alltid i behov av fler ledare, känner du att du vill hjälpa till. Så ta kontakt med någon av oss.

Utrustning

Längden på barns skidor ska vara +/- 10 cm av kroppslängden. Tänk på att en längre skida är svårare för barnet att hantera än en kortare. Vi rekommenderar vallningsfria skidor för alla grupper i skidleken. Stavarna ska gå upp till armhålan för att ha rätt längd, gärna något kortare för de yngsta barnen.

Träningsavgift

Skidleken är gratis, men kräver medlemskap i Brunflo IF (100:-/barn, 300:-/familj). Däremot behöver man vid ett tillfälle vara vakt i bilbingon Vitgården (pågår mellan ca maj-sep). Tidsåtgången för det är ca kl 17-19.

Köldgräns

Köldgräns för skidleken är -12, enligt rekomendationer från Svenska skidförbundet. Vid inställd skidlek meddelas detta per mejl och på Brunflo IF facebook. Beslut tas kl 12 på torsdagar, detta av praktiska- och planeringsskäl.

Tävlingsanmälan